Totaal aantal pageviews

maandag 20 oktober 2014

De vergadering


Afgelopen twee weken hebben een aantal bisschoppen onder leiding van Paus Franciscus vergaderd over het gezin. En dan in de volle breedte. Ze vonden dat erg nodig. Het ging vooral over huwelijken, scheiden, opnieuw trouwen, homo's, transgenders, condooms, dildo's en noem alle mogelijke varianten maar op. Het is allemaal aan de orde geweest. Doel van de vergadering: komen tot een liberaler rooms beleid met betrekking tot voornoemde “gezinszaken”. Maar liefst honderd-drieëntachtig ongehuwde en seksloze geestelijken bogen zich over dit onderwerp.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf niet van enig geloof ben en dat het hele roomse gedoe mij geen bal interesseert. Het is vooral hun eigen feestje en zolang ik er geen last van heb gaan ze hun “gezegende” gang maar. Ik zou er zelfs hartelijk om kunnen lachen. Zou kunnen lachen, ware het niet dat de impact van hun uitgedragen mening catastrofaal is. En dat feit maakt mij boos. Heel erg boos. Boos omdat je overal ter wereld mensen ziet die zich vanwege hun uiterst belabberde mix-situatie van armoe en ellende de kerk als een laatste strohalm zien. En diezelfde kerk bepaalt dan dat jouw ellende vooral moet blijven voortbestaan omdat het volgens het roomse “kader”, nu eenmaal de wil van God is. “Blijf je vooral lekker vermenigvuldigen ook al zie je groen en geel van de Hiv”.

Daarnaast mag je anno 2014 nog steeds slechts dán je gevoelens uiten als het op de menukaart van katholiek Rome staat. Homo's staan niet op de kaart, condooms staan niet op de kaart, scheiden staat niet op de kaart en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik vraag me dan af met welk recht men dit allemaal predikt. Wie heeft nu eigenlijk bepaald of iets wél of niet op een kaart mag staan ? Is dat ene meneer/mevrouw God of de zichzelf tot tussenpersonen gebombardeerde oude mannenkliek in Rome. Mannekes als product van een club die, laten we maar simpel zeggen, in de loop der jaren zelf nog wel eens stiekem van de officiële menukaart wisselden. Soms een kindermenuutje namen of zich op andere wijze “culinair” en decadent bevredigden.

Hoe dan ook: hulde aan Paus Franciscus die laat zien dat ook een hoge katholiek de “ballen” kan hebben om vastgeroeste opvattingen los te weken. Voorlopig echter nog zonder resultaat. En hoe staat het dan met de rest van de vergaderende roomse kliek ? Wel, die deden na afloop van de vergadering, ter opluchting, allemaal de spreekwoordelijke plas. Voor hun blijft gelukkig alles zoals het was.



Brompot


1 opmerking:

  1. Waarschijnlijk dronken ze ook nog een glas ...
    Goed stuk.

    BeantwoordenVerwijderen