Totaal aantal pageviews

zaterdag 6 december 2014

Goede doelen


Ik zag afgelopen week een salarislijstje op Facebook voorbij vliegen met daarop de exorbitant hoge vergoedingen die voorzitters van de diverse goede doelen jaarlijks in ons land bij elkaar scharrelen. Een mooi ergerniswekkend lijstje wat het altijd weer goed doet in de media. En niet alleen in de media maar ook op verjaardagsfeestjes. Tenminste, op de feestjes waar ik wel eens kom. Het begint dan zo rond het tijdstip van negen als de eerste borrel zijn werk doet en we het algemeen medisch warmlooprondje achter de rug hebben. Ik doel dan op het spatadergedoe van tante Toos, het eczeem van Harry en de plasklachten van ome Wim die direct zijn terug te voeren op de inactiviteit van zijn prostaat. Als ik echter zijn eega “en profile” bekijk, dan kan ik me er ook wel iets bij voorstellen.

We vinden altijd wel iets van de goede doelen en zijn voorzittende grootgrutters. Maar het is nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Net zo verbonden als de maffia aan Italië, kindermisbruik aan de katholieke kerk en toy-boys aan Onno Hoes. Het valt niet uit te roeien. Van de andere kant heeft het ook wel weer iets want zoals gezegd: het doet het altijd goed op feesten en partijen.

Ik vraag me overigens af hoe lang afgevaardigde Hoes nog burgemeester blijft van Maastricht. Ik denk dat hij het er goed aan doet om zo snel mogelijk te vertrekken. Misschien kan hij voorzitter worden van het één of ander goede homo-doel. Zoals het fonds voor de financiële ondersteuning van laat-uit-de-kast-komers. Bijkomend voordeel voor Hoes: hij komt vanzelf weer als onderwerp terug aan de borreltafel. Nu niet meer als tongende burgervader maar als goede doelen grootverdiener.

Het is dan ook interessant om te gokken op de plek welke hij binnen de top vijfentwintig gaat innemen. Het zal in eerste instantie wel onderin zijn. Zo ergens tussen de cliniclowns en het SOS kinderdorp met een voorzitters-inkomen van rond een ton. En dan langzaam doorgroeien naar boven. Richting het goede doel van “Woord en Daad” waar voorzitter Jan Lock jaarlijks honderdvijfentwintig mud aan over houdt.

Vervolgens zou hij zijn “lat” een stukje hoger kunnen leggen door in de buurt te gaan bivakkeren van Haaije Feenstra van “Kerk in actie” die jaarlijks een kleine twee ton casht. En dan lonkt natuurlijk nog de absolute top. Unicef om precies te zijn. Een kind ondersteunende club die uitzonderlijk goed voor papa Franken zorgt. Henkie krijgt als dank voor bewezen diensten zo'n slordige drie en een halve ton achter de deur geschoven.

Het is weer een mooi lijstje en we houden hem er de komende tijd nog even in. Net zolang totdat er weer iets nieuws verschijnt. Zo rond begin maart. In de buurt van de verjaardag van neef Jos. Dan worden de jaarrekeningen van die andere graaisector gepubliceerd: De bankenhandel. Dat wordt dan vast weer een gezellige verjaardag...  



Brompot.  



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen