Totaal aantal pageviews

vrijdag 2 januari 2015

De beste wensen


We gaan de goede kant op”. Dat is de conclusie van onze minister van justitie Ivo Opstelten naar aanleiding van de recente viering van oud en nieuw. Overigens spreek ik zijn voornaam liever niet uit want die associeer ik meteen met die presentator van de Tros tv show. Dat oubollige programma wat ons na vijfentwintig jaar wel een keer de strot uitkomt. Net zoals Opstelten waar ik het ook wel een keer mee heb gehad. Elk jaar opnieuw staat hij op de kansel om het evangelie van oud en nieuw te prediken. Dat je met je “poten” van de dienders af moet blijven en dat oud en nieuw vooral een feestje moet zijn.

We gaan dus de goede kant op want volgens de minister waren er slechts 8236 incidenten en er werden maar 93 agenten in elkaar geramd. En dat zijn er dan weer 17 minder dan vorig jaar. In Alkmaar brandde de halve binnenstad af, in Uden twee scholen, in Zeeland een kerk en over het hele land werden er nog enkele tientallen auto’s getest op brandveiligheid.

We gaan de goede kant op. In een onbekend dorp in het noorden van Groningen moest een compleet ME peloton worden ingezet om een handvol idioten in bedwang te houden. In Veen, waar vorig jaar het hele dorp in de petoet belandde, ging het ook de goede kant op. Dat kon ook niet anders, omdat er aan elke inwoner een bewaker was geknoopt en bovendien het complete centrum door een betonnen afzetting was afgesloten.

We gaan de goede kant op. Een dikke vijftigduizend landgenoten testten op nieuwjaarsdag hun nieuwe zorgverzekering door een duik te nemen in de zee of het plaatselijke zandgat. Een nieuw record. En waarom ? Niemand die het weet. Het lijkt dan ook op een ernstige vorm van lemminggedrag. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat de mannelijke helft van de deelnemers er een strakke plasser van heeft gekregen. In tegendeel: de handel implodeert bij de eerste de beste aanraking met de koude nattigheid.…

Inmiddels woedt de discussie rond het al dan niet verbieden van vuurwerk. De burgemeester van Alkmaar is er wel klaar mee. Net zoals bijna alle andere burgemeesters en het overgrote deel van de bevolking van de BV Nederland. Opstelten niet. Die redeneert vanuit partijbelang. De middenstand ondervindt namelijk bij een verbod financiële schade en dat kost de VVD zetels. En bovendien: het gaat toch de goede kant op ?

Op nieuwjaarsdag liep ik onze Jack Russel uit te knijpen. Vóór mij ontdekte ik op de stoep een clubje bestaande uit een vader en drie kinderen. Ze waren bezig de restjes vuurwerk op te maken. Toen de dronken roerganger mij in het viezer kreeg, gooide hij nog snel een laatste handgranaat en riep toen luid dat ik eraan kwam met een hond. Ik knikte dankbaar en terwijl ik langs liep wenste hij mij met een dubbele tong het beste voor 2015. Ik wenste hem veel wijsheid en vooral beterschap. Het gaat vast weer snel de goede kant op.



Brompot


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen