Totaal aantal pageviews

zondag 10 mei 2015

De Friese vlag


Ik zag het gebeuren: Het busje kwam de camping opgereden, hobbelde naar de uitverkoren plek en voordat hij goed en wel in de ankers hing schoof de zijdeur open en werd er met een enorme duiksprong een vlag in de grond gepoot. Een Friese vlag. Zo’n blauw gestreept ding voorzien van rode hartjes. Vervolgens werd er nog een soort van deken uitgerold voorzien van hetzelfde patroon. Voor alle duidelijkheid: we praten hier over een camping in het noorden van Drenthe, tien kilometer buiten de grens van het “Friese reservaat”.

Behalve het feit dat iedereen moest kunnen zien dat het gezin uit Friesland kwam, moesten we het vooral ook horen. Het was een kakafonie van onverstaanbare oergeluiden waarbij veelvuldig het woord “Heit” over de camping schalde. Het kwam uit de diverse kelen van meegereisd grut wat wereldvreemd over de camping raasde alsof ze van een andere planeet kwamen. “Heit” hier en “Heit” daar. Ik zei nog tegen mijn echtgenote dat hier sprake was van een “Heitje voor een Karweitje” want deze Wieger Ketellapper kluste zich buiten adem om zijn kroost binnen de wei te houden.

Er was trouwens ook nog een “Mem”. Die zag er vooral op toe dat de Friese eer werd hooggehouden want als de kinderen ook maar iets van de Hollandse en dus begrijpelijke taal gebruikten, werden ze in het Fries tot de orde geroepen.

Alsof het allemaal nog niet genoeg was verschenen er nog een tweetal grootouders. “Pake” en “Beppe”. Als een soort van Fokke en Sukke. Ze kwamen bij de familie op visite. Pake had wat weg van een oude turfsteker met haakse rug en Beppe was voorzien van een veel te grote mond van waaruit eveneens blauwe strepen met rode hartjes werden gespuugd. Toen ze hem op enig moment lostrok om de kinderen aan tafel te krijgen bekroop mij het gevoel dat er een Fries regiment infanteristen werd opgeroepen om ten strijde te trekken tegen Bonifatius. Even later bleek dat ze volgens goed Fries gebruik “gezellig” gingen barbecueën. Beppe had zelf vlees meegenomen wat overigens was verpakt in een blauwe AH tas uit de Zaanstreek.   

Volgens Wilders vecht hij in dit land voor vrijheid van meningsuiting en uiteraard geldt die vrijheid ook voor de Friezen. Maar gelukkig mag ik er volgens diezelfde Wilders ook iets van vinden. En ik vind er iets van. Ik vind het opgeklopt provinciaal-nationalistisch gedoe en tevens een uiting van opperste zieligheid. We wonen in het Koninkrijk der Nederlanden en daar maakt volgens mij ook Friesland deel van uit. Dat men zich bezig houdt met zijn eigen cultuur, daar is niks mis mee. Maar er zijn wel grenzen. Of liever gezegd, die zijn er niet.

 
Brompot

 

 

2 opmerkingen:

  1. Grenzeloos gelachen om jouw verhaal!

    Vrolijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh heerlijk dit eindelijk iemand die uitspreekt hoe volgens mij heel veel mensen denken over dat afschuwelijke friese gewauwel denken. Als ik ze in de winkel heb krij ik al de kriebels.

    BeantwoordenVerwijderen