Totaal aantal pageviews

woensdag 8 juli 2015

Griekse tactiek

Mijn vader was vroeger sterk in het verzinnen van eigen spreekwoorden en gezegden. Vooral op zondagochtend als hij vanuit zijn luie stoel rustig een strootje schaamhaar van de bekende weduwe Van Nelle opstookte. Dan keek hij als een soort van Grieks orakel naar de opstijgende rook om dan vervolgens een vaak onzinnige tekst te prevelen. Eén van die teksten is mij altijd bijgebleven: “Hoe zuidelijker, hoe onbetrouwbaarder”. Toen ik hem vroeg waar dat “zuidelijker” dan begon, wees hij naar de poort van onze tuin die precies in de juiste kompasrichting lag.

Ofschoon ik zijn ge-orakel altijd met een flinke hap zout tot mij nam, moet ik eerlijk bekennen dat ik regelmatig zaken tegenkom die wel aardig stroken met zijn opvattingen rond de zuidelijke gebieden. Recent nog het gedoe met Limburgse politici, het flink naast de pot pissende Belgische Koningshuis en corruptie “op hoog niveau” in Frankrijk. Nog zuidelijker is onbetrouwbaarheid tot een “way of life” geworden. Dan hebben we het over Spanje, Italië en uiteraard Griekenland waar we het allemaal niet zo nauw nemen met afspraken en het nakomen daarvan.

Ofschoon heel Europa nu bezig is met het in de hoek stampen van de Grieken, moet ik zeggen dat het niet helemaal terecht is. Als wij drie jaar geleden in ons land een referendum hadden gehouden over bijvoorbeeld “bezuinigingen in de zorg” dan had 99,9% van ons volk ook tegen gestemd. Mijn vader heeft daar ooit ook iets over gekucht: “de pedaalemmer verwijt de kliko dat ie stinkt”. Dus hoezo hebben de Grieken ongelijk. Het is uiteindelijk de sociale onderkant die het mag ophoesten. En die willen de rekening echt niet vrijwillig betalen.

Uiteraard hebben wij Hollanders er weer een uitgesproken mening over. Rutte kan geen microfoon onberoerd laten om maar uit te leggen hoe dom de Grieken zijn. Hij was zelfs erg boos over het gehouden referendum en roept nu dat ze dan maar uit de euro moeten. Natuurlijk papegaait Wilders eenzelfde opvatting in het kwadraat en hoor je ook Dijsselbloem roepen dat hij er klaar mee is. Dat heeft dan weer te maken met zijn baantje als voorzitter van de euro-club wat op dit moment behoorlijk op de tocht staat.

En dan hebben we natuurlijk nog de Griekse politiek zelf. Mensen zoals die Varoufakis die links lult maar tegelijkertijd rechts zijn zakken vult. En als we die opvatting mixen met die van de zuidelijke onbetrouwbaarheid van mijn vader, dan begin ik wel te snappen waarom ze zo stevig op de rem trappen en maar niet met voorstellen over de brug komen. Ze zijn druk doende hun eigen euro’s over te boeken naar hun bankrekeningetje in het buitenland. En aangezien ze maar zestig Euro per dag kunnen pinnen, hebben ze er alle belang bij dat het allemaal nog vele maanden gaat duren…

Brompot     

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen