Totaal aantal pageviews

donderdag 16 juni 2016

Honden uitlaat-uurtje...

We hebben al jaren een hond en deze hond, een Jack Russel, moet een keertje of vier per dag worden uitgeknepen. Doen we dat niet, dan knijpt de ADHD-er zichzelf uit, en dan ontstaat er ellende in huis.

Behalve ónze hond, zijn er meer honden die dit ritueel moeten ondergaan. En allemaal zo'n vier keer per dag en allemaal rond dezelfde tijd. En daardoor kom je vaak dezelfde mensen tegen... Zoals mijn buurman van drie huizen verderop. Een beetje een sneu mannetje, maar wel aardig...

'Hoi Karel', zei ik
'Hallo Bart'.
'Wat een weer hè'.
'Nou, echt hondeweeer'.
'En al de hele week'.
'Ja hè, het begint me echt te vervelen'.
'Ja, mij ook'.
'En de hond krijg ik ook niet meer droog. Mijn vrouw zei al: er groeien paddestoelen onder zijn buik'.
'Hahaha, paddestoelen, dat is een goeie'.
'Ach, mijn vrouw heeft altijd van die flauwe opmerkingen'.
'Dat klopt, ik weet niet meer wat ze laatst zei, maar ik moest me toch lachen. Maar ze heeft wel gelijk. De honden worden niet meer droog'.

Mijn Jack schudde zich ondertussen uit tegen de broekspijp van buurman Karel. Zijn hond, een Golden Retriever, zag de kans schoon om ook even lekker uit te halen.  

'Hé jongens, pas eens op !', riep hij en klopte vervolgens de druppels en modder van zijn broek. 'Die retriever van ons gaat bij dit weer altijd stinken. Naar natte hond'

'Hahaha, heel toepasselijk dan. Heb je nog voetbal gekeken, Karel ?'.
'Nee, ik moest op visite'.
'Jammer, het was een mooie wedstrijd'.
'Mijn schoonmoeder was jarig, en dan weet je het wel. Geen TV. Bovendien vond Marian het nodig om de hele dag te gaan'.
'O, lekker dan, nee, mijn schoonmoeder is een lief mens maar ik ben er met een uurtje wel helemaal klaar mee '. 
'Ik heb er ook niks mee, maar ach, Marian vindt het nodig en dan hobbel je maar mee'.
'Hahaha, ik denk dat je geen nee durfde te zeggen, slappe zak'. 
'Nee hoor, dat durf ik best'.
'Nou...', plaagde ik.

Er reed een auto langs en de bestuurder stak in het voorbijgaan zijn hand op.

'Ze liggen in scheiding hè', wist Karel met zijn duim wijzend in de richting van de voorbijgereden auto. 
'Ja, Marie had het er ook al over. Zij is vreemd gegaan met de achterbuurman hoorde ik ?'.
'Ja, klopt, dat hoorde ik ook'.
'Nou ja, het is wel een mooi ding'.
'Inderdaad, heel mooi', lachte Karel. 'dan is het thuis wel echt behelpen'.
'Hou toch op man, wat moet je met zo'n jonge geit. Daar ga je op jouw leeftijd aan kapot'. 

Hij keek op zijn horloge. 'Ik moet opschieten'.
'O, trekt Marianne aan het touwtje ? Moet je afwassen ?'. 
'Nee hoor, we gaan uit. Marianne is lid van de oudheidkundige vereniging. Ze wil graag dat we samen gaan'.
'Dat meen je niet. Wat moet jij in die stoffige bende ?'.
Hij haalde zijn schouders op. 'Lijkt me best wel interessant, dat oude spul'.
 
'Káááárelll !!!', klonk het vanuit de verte. Hij draaide zich in de richting van het geluid'.

'Je duifje roept je, Karel'.
'Hm, ik meende een kraai te horen', mompelde hij.
'Veel plezier vanavond, en neem een stofdoek mee'.
Hij richtte zich tot zijn hond. 'Kom op Snuffel, het baasje roept. Groeten aan Marie'.
'Jo, jij aan Marian'.

Met ietwat afhangende schouders sjokte hij terug naar zijn "cel".

Heel even keek ik naar mijn Jack. Hij keek naar mij en het was net of hij daarbij een glimlach trok en mij stiekem een knipoog gaf. 'Beetje een sukkel, hè baas'.

Tevreden kwispelend, drentelde hij vervolgens naast mij terug naar huis.

Bart

1 opmerking: