Totaal aantal pageviews

woensdag 20 juli 2016

Ego poetsen

'Ik hoorde vandaag iemand zeggen dat ik een leuke man ben', zei ik onder het avondkoffieritueel tegen mijn echtgenote. 'En dat deed best wat met me'.
Ze verslikte zich.
'Wat zeggen ze ?', vroeg ze met een ondertoon vol ongeloof.
'Dat ik best een leuke man ben', herhaalde ik.
'En waar baseren ze dat op ? Heb je soms iemand loonsverhoging beloofd ?'.
'Nee, hoezo ?'.
'Waarom zei hij dat dan ?'.
'Omdat ze dat meende'.
'O, het was een "zij" ?'. Het klonk wat bedenkelijk.  
'Ja, het was een "zij". Een hele aardige "zij" '.
'Er moet toch een aanwijsbare reden zijn', ging ze verder. 
'Waarom ? Ik ben toch best een leuke man ? Of vind je van niet'. Ik viste en liet de hengel zijn werk doen.
'Soms ben je wel een leuke man', beaamde ze na enig nadenken.
'Wanneer is soms ?', wilde ik weten. Ik gooide de hengel opnieuw uit.
'Tja, gewoon, ik heb wel eens zo'n moment dat ik denk van goh, wat heb ik toch een leuke man'.
'Daar moet dan toch ook een reden voor zijn', zei ik.
'Je bent soms grappig', gaf ze als antwoord.
'Oké, wat is soms en wat vind je dan grappig ?'.
'Zoals je nu doet, dat je op complimenten uit bent'.
'Ik ben niet op complimenten uit', zei ik droog.
'Het ruikt er anders wel naar, leukerd'.
'Ik wil graag weten wanneer ik een leuke man ben'. Ik gooide nu het hele net uit. 'Daar kan ik dan misschien iets van leren en mijn soms wat irritante gedrag op aanpassen'.
'Dat is niet precies aan te geven', zei ze.
'Kun je me dan op zijn minst de eerstvolgende keer dat je me leuk vindt een signaaltje geven ? '. Ik lurkte aan mijn koffie.
'Oké, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag: waarom vond zij je leuk ?'.
'Ik heb geen idee. Misschien was ik in haar ogen uit op een compliment en dat ze toen dacht van goh, wat een leuke man'.
'Heb je met haar ook zo'n afspraak ?', vroeg ze.
'Wat voor een afspraak ?'.
'Dat ze het je meldt als je leuk bent. Je wilt er toch iets van leren ? Ik begrijp overigens echt niet waar je met dit domme geleuter naar toe wil'. Ze slaakte een diepe zucht. 

Het gesprek viel nu tijdelijk stil. 

'Ach ja', hoorde ik mezelf toen zeggen, 'misschien is mijn ego wat beslagen en heb ik behoefte aan een poetsbeurt'.
Ze keek me aan en begon toen te lachen.
'Wat lach je ?', vroeg ik. 'Ik meen het serieus'.
'Dit is typisch zo'n moment. Je bent nu aandoenlijk leuk. Volgens mij heb je jezelf nu meer dan voldoende opgepoetst, je staat er inmiddels weer glimmend bij...'.

Bart

2 opmerkingen: