Totaal aantal pageviews

maandag 12 september 2016

Schotel-oorlog

Ze kwamen met een behoorlijke vaart aangereden en hij, de chauffeur van de Belgische combinatie bestaande uit een oud model Ford Focus en een beige met rode merknaam uitgeruste caravan, reed met enige haast achterwaarts de toegewezen kampeerplek op.
 
Toen stapte hij uit, liep om de auto heen en trok het rechterportier open waarna er een behoorlijke stevige en in een bloemetjesjurk gestoken dame moeizaam uitstapte. Ze smeet het portier dicht, en plaatste haar hand vervolgens als steuntje op het voorspatbord en slaakte een diepe zucht.

Papa was ondertussen druk met het afkoppelen van de caravan, draaide de steunpoten eronder, trok vervolgens een campingstoel uit de kofferbak en plaatste die pal voor de caravan. Zijn vermoedelijke echtgenote waggelde er naar toe en liet zich erin vallen. Daarna volgde er een werkoverleg waarbij de chauffeur-echtgenoot met zijn armen over elkaar, leunend met zijn achterwerk tegen de kofferbak de enige bleek die op de actielijst voorkwam.

In rap tempo werden de stalorders uitgevaardigd waarbij het overduidelijk was dat de voorzitter binnen een uur Belgische TV wenste te kijken want de dagelijkse soap werd dan opgediend. Voor een rondvraag was geen ruimte. Zij stond op, verdween in de caravan en hij begon slaafs met het uitpakken van de Focus.

De bedoeling werd al snel duidelijk: er werd een satellietschotel uitgepakt en manlief begon met de opbouw. Ondertussen zat madammeke voor het raam en vroeg met enige regelmaat of het al opschoot want er was inmiddels nog slechts 45 minuten installatietijd beschikbaar.

De echtgenoot pukkelde zich in het zweet maar na een half uurtje was het dan zover: de kabel werd uitgerold en binnen aan het TV toestel geknoopt. En toen was het alleen nog maar een kwestie van satellietje zoeken en schotel afstellen. Een secuur werkje. Ik zat ondertussen aan de overkant aan een koud biertje te lurken en volgde de vermakelijke ontwikkelingen op de voet.

'Ziet gij al iets, schatteke ?', vroeg hij. Het "schatteke" wat in de caravan met haar neus voor de TV zat, schudde haar hoofd.
'Doet ie het nou of niet ? Ik vroeg je wat'.
'Nee'.
Hij draaide iets aan de schotel.
'En nu ?'.
'Nee'.
Weer een draai. 'En nu ?'
'Nee'.
Vij centimeter verder... 
'Nee, nee, nee, nee'.
'Hij moet het doen', riep hij.
'Hij doet niets'.

'Staat hij wel aan ? de TV ?'.
'Ja, wat denkt gij, dat ik stom ben ?'.
'Ik draai hem verder, roep maar als je iets ziet'.
'Ik zie niets', zei ze. 'En over een kwartier begint het'.
'En nu '.
'Nee'.
'Nu ?'
'Nee'.

'Potverdomme', klonk het. Het hoofd van "schatteke" stak nu uit de deur. 'Zet hem dan een meter verder', riep ze. Hij haalde zijn schouders op en deed slaafs wat zijn echtgenote hem opdroeg. Met een onverschillige haal stampte hij de schotel twee meter verder op de grond. Het hoofd verdween weer terug in de caravan.

'En ?', schreeuwde hij.
'Draai eens een klein beetje', riep ze. 'Ja, zo, STOP !!!'.
'Doet ie het nou ?'.
'Ja, dat zei ik toch. Beetje sneeuw, maar nu afblijven !!'.

Vervolgens hoorde ik een enorm vlaams kabaal uit de caravan opborrelen. 
'Het is vast gelukt', riep ik knipogend tegen mijn echtgenote. 

De man beunde onverstoorbaar verder met zijn volgende klus op de actielijst: het plaatsen van de voortent. Ondertussen bleef madam in de caravan aan de buis gekluisterd en hebben haar ook niet meer gezien. Wel gehoord want de hele avond schalde het Vlaamse programma van TV-één uit het open raam.

Tot op het moment dat ik voor het slapen gaan nog even naar het toilet moest. Ik zag hem staan, de schotel. Het maanlicht weerkaatste prachtig in het ding....

Ik kon het gewoon niet laten, een piepklein duwtje, een plaagstootje...

Het TV kabaal verstomde. Echter, voor de duur van slechts drie seconden. Toen barstte er een enorme heibel los binnen de muren van de sleurhut.

Ik denk dat manlief slecht heeft geslapen...

Bart

copyright Brompot, september 2016  

 

 


       

3 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven en eerlijk is eerlijk, ik had de verleiding ook niet kunnen weerstaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig, ook ik had dat gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk verhaal. Ik schreef er ook al eens over

    http://ferrara-victoriene.blogspot.nl/2013/06/pas-de-deux.html

    BeantwoordenVerwijderen