Totaal aantal pageviews

dinsdag 20 oktober 2020

Vintage

'Zeg schat, weet jij toevallig waar de naaibox van mijn moeder is gebleven?', vroeg ik aan mijn echtgenote.

'Wacht even. De naaibox van jouw moeder?'
'Ja, die houten box die altijd naast haar stoel stond. Met die twee schuifklepjes.'

'Man, waar gaat dit over!! Je moeder is al ruim twintig jaar dood.'
'Is hij toen naar de kringloop gegaan of staat hij soms nog bij ons op zolder.'
'Hij is opgevreten door de houtworm. Wat een idiote vraag. Zat er soms nog een pak bankbiljetten in?'
'Schat, het gaat niet om de kist maar om de inhoud. Mijn moeder had een knopendoos.'

'Een knopendoos?'
'Ja zo'n rood ovale sigarenblik met een klemdeksel. Willem11 sigaren.'
'Kan me niet herinneren. Wat moet je daar in Godsnaam mee? Is er in je hoofd soms iets van een knoop geknapt en hoop je nog zo'n antieke terug te kunnen vinden?'

'Er zaten van die mooie koperen knopen in met daarop een een anker en een touw.'
'Wat moet je daar dan mee?', vroeg ze.
'O, ik las in een blaadje dat die geld waard zijn. Vintage. Vandaar.'

'En hoe kwam je moeder dan aan die knopen?'
'Verzameld. Als je vroeger kleding wegdeed, dan knipte je er de knopen af.'
'Helaas Bart, we hebben er niks meer van.' Ze verdween richting keuken.

'Zaten die knopen ooit op een jas?', vroeg ze wat later.
'Nee, niet op een jas. Op een pakje.'
'Pakje? Matrozenknopen? Van haarzelf?' 
'Nee, van mij. Ik had ooit een matrozenpakje.'  

'Jij? In een matrozenpakje?'
'Ja, dat was toen modern. Heb ik jaren gedragen.'
'Dan is het inderdaad jammer dat het weg is.'
'Ja hè', vond ik. 

'Ik had namelijk nog wel een paar bijpassende witte kniekousjes voor je gehad. Had je hem in deze vintagetijd mooi af kunnen dragen.'

Bart

Copyright Brompot columns en korte verhalen oktober 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten