Totaal aantal pageviews

woensdag 23 juni 2021

Buurtganzen

Buurtganzen

'Heb je dat ook al gezien? Die twee ganzen die hier de laatste tijd regelmatig voorbij waggelen?', vroeg mijn echtgenote. Ze keek uit het keukenraam.
'Je bedoelt Jaap van Annie en Takkie?'
'Waar heb jij het nu weer over?', vroeg ze. 'En wie is Takkie?'
'Dat is dat Takkewijf van veertien.'

'Ik zeg dus net dat er twee ganzen voorbij waggelen.'
'Waar zie jij ganzen?', ik liep naar de keuken. Ze wees.
'Geen idee wat die daar moeten. Moet ik ze wegjagen?', stelde ik voor.
'Waarom nou weer wegjagen? Die beesten doen toch niks?'
'Jawel, ze zorgen voor onrust in de buurt.' 
'Hoezo onrust? Wat zwam je nou?' 
'Nou ja, ik zit rustig mijn krantje te vreten, begin jij over die ganzen.'
'Hallo, ik heb niet gevraagd of je wil komen kijken hoor. Dat doet jouw mannelijke nieuwschierigheidsknobbel.'
'Ach ja, het ligt zoals gebruikelijk weer aan mij', mopperde ik en liep terug naar mijn krantje.

'Zou het een paartje zijn?', vroeg de keuken.
'Zijn ze geringd?', vroeg ik.
'Flauw. Ik maak een foto. Ben benieuwd wat voor een soort het is.'
'Het zijn vast Gijs en Guusje Gans uit Duckstad.'

'Ik ga ze even googelen', zei ze terwijl ze haar tablet pakte.
'Pas op want ze zijn bedreigd', deed ik leuk.
'Ah... kijk, hier heb ik ze.' 
'Waar heb je ze?', vroeg ik.
'Op de site van de vogelclub. Het zijn een paar Rotganzen', riep ze enthousiast.'
Ik slaakte een diepe zucht. 'Precies zoals ik al zei: Jaap van Annie en Takkie.'

Bart 

Copyright Brompot columns en korte verhalen juni 2021


Geen opmerkingen:

Een reactie posten