Totaal aantal pageviews

dinsdag 30 juni 2020

Regen

Viva la France (serie4-2020-45)

Regen 

'Ik ben bang dat het een regentje voor de hele dag gaat worden, Bart', merkte mijn echtgenote op.
'Waar baseer je dat op, schat?', vroeg ik.
'Nou ja, ik weet niet of je al naar de lucht hebt gekeken vanochtend?'
'Dat deed Jan Pelleboer en zijn Zalkse zus Klazien ook. Ze zijn allebei overleden. Dus nee, ik heb niet gekeken.'
'Pelleboer kwam uit Paterswolde en Klazien uit Zalk. Hoezo broer en zus?'
'Mijn broer woonde in Den Haag en ik in de Achterhoek', zei ik.
'Man, zwam toch niet zo. Ik heb het over de grijze lucht. Dat de regen waarschijnlijk lang gaat duren.'

'Ik vind het niet erg hoor', zei ik. 'Ja, het is jammer van je markt, maar je kunt de schade nog ruimschoots inhalen.'
'Het gaat me niet om de markt, maar om het chagrijn. De hele dag dat getik op het caravandak. Ik word er stapel van.'
'O, maar ik vind dat helemaal niet erg. Ik hoor er allerlei melodietjes in.'
'Hij hoort er weer melodietjes in. Zoiets van "zachtjes tikt de regen op het caravandak"? Rob de Nijs?'
'Nee joh, ik hoor nu dat deuntje van dat ding van Alberti. Hoor dan! "Spiegelbeeld, vertel eens even, ben ik heus zo oud als jij..." tikkerdetiktik.'
'Nou dat hoef je niet aan een spiegelbeeld te vragen. Dat kan ik je zo ook wel vertellen.'
'Hoor, het gaat nu harder regenen. Ik hoor nu duidelijk een drumsolo van Bob Dylan. Rompompompom. Hoor je?'
'Bob Dylan speelt gitaar en krast als een kraai. Gaan we nog iets leuks doen vandaag? Of blijf je de hele dag bezig met je top 2000.'
'"Raindrops keep falling on the roof..." druppeldedruppeldedrup.'
Ze keek me hoofdschuddend aan. 'Man, waar ben je in Godsnaam mee bezig.' 
Ik gaf nog wat extra gas. '"ONDER MOEDERS PARAPLU..."' 

Plots klonk er een stevige roffel op het caravanraam gevolgd door een zware stem. 'Hallo meneer!'
'Ja, wat is er aan de hand?', vroeg ik geschrokken en wilde opstaan.
'U kunt beter iets van Mieke Telkamp zingen. En dan het nummer "waarheen" en vooral "waarvoor". Dat vragen we ons als buren namelijk af.'

Bart
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten