Totaal aantal pageviews

maandag 21 september 2020

Iemand uit Den Haag.

'Goh, leuk dat je even langskomt', hoorde ik mijn echtgenote tegen een kennisje roepen. Ze stond aan de voordeur en voordat ik het goed en wel in de gaten had zat ze op mijn stoel in de kamer.

'Hoi Bart', begroette ze mij.'
'Dag Tiny. Kom je de zaklamp terugbrengen?'
'Goh, nee. Helemaal vergeten. Hij lag klaar. Volgende keer neem ik hem mee', zei ze. 

Ik maakte in gedachten snel een afweging.
'Je mag hem houden hoor', hoorde ik mijzelf zeggen.
'Ben je gek', zei ze. 'Je krijgt hem terug.' 

'En, hoe is het afgelopen? Was het wat?', vroeg mijn echtgenote.
'Geweldig!', riep ze enthousiast. 'Hij heet Appie en is een schat. Wat een leuke man, zeg. En zó attent!'

'Vertel', nodigde mijn Truus haar uit.

'Om te beginnen had hij een mooie bos tulpen bij zich, en hielp hij mij spontaan uit mijn jas.'
'Dat is een goede basis voor een langdurige relatie', liet ik mijzelf ontvallen.
'Moest jij niet buiten spelen?', vroeg mijn echtgenote.
'Hij is ook lekker stevig van bouw en praat lekker plat. Een echte Achterhoeker.'
'Boer?', wilde ik weten. 
'Nee, hij zit in de vis. Staat op de markt.'

'Nou leuk hoor, Tiny. Een Achterhoeker.'
'Ja, dat bevalt me gewoon. Lekker ongecompliceerd, een beetje johhh johhh, je kent het wel.'

'Die Tinus van jou was toch ook van de johhh johhh?' Ik spoot wat licht ontvlambare olie.
'Jawel Bart, maar hij was zo'n vervelende directe Hagenees. Nare vent.'
'Ik mocht hem wel', zei ik.
'Mijn vader heeft me ooit gewaarschuwd: in Den Haag koop je nog geen goeie hond.' Ze lachte om haar eigen grapje.

'Bart komt uit Den Haag.'
'O, sorry, sorry, sorry, Bart, het was natuurlijk maar een grapje.' Ze liep rood aan.

'O, geeft niet hoor Tiny', lachte mijn Truusje. 'Hij blaft wel heel veel, maar hij stamt uit een goed nest. Ik heb er zelfs papieren bij.'

Bart

Copyright Brompot columns en korte verhalen september 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten