Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 november 2021

Een vraag

'Morgen Bart', hoorde ik een mannelijke stem achter mij. Ik stak nét met mijn hoofd in de kofferbak van de auto. Er volgde nu een kettingreactie. Ik schrok me eerst rot, stootte vervolgens mijn kop en terwijl ik nog volop in een pijnscheut hing ontdekte ik Jantje Simpel van achtenveertig die binnen schootsafstand stond te lachen.
'Ja ook goedemorgen. Wil je voortaan even waarschuwen voordat je begint te praten?', riep ik nijdig. Ik vuurde de woorden als kogels in zijn richting. 
'Dat deed ik toch ook. Ik zei "morgen Bart".'
'Het zal. Was het dát Jan? of heb je me voor iets anders nodig?' 

Ik keek bewust nors. Ik had niks met deze Jan. Zijn snapgehalte was vrij laag en was er ook nog eigenwijs bij.  

'Kijk, nou klink je weer als de Bart die ik ken, Bart. Ik wilde je wat vragen.'
'En dat is?'
'Weet jij wanneer ze het papier doen? Ik had een briefje in de keuken hangen, maar die heeft Els weggegooid.'
'Die ligt dan vast in de papiercontainer. Moet je even zoeken.' Ik lanceerde een knipoog.
'Ja, dat is natuurlijk een mogelijkheid. Maar die moet ik dan pakken vóórdat ze komen legen.'
'Inderdaad Jan. Ik heb trouwens echt geen idee hoor.'

'Nou, weet je Bart, ze komen altijd op dinsdag. Dat weet ik dan wel. Maar ik twijfel aan de tweede of de derde dinsdag. Vandaar dat ik even langskom.'
'En Els weet het ook niet?', vroeg ik doelend op zijn vrouw.
'Welnee joh, mijn Els is net een vergiet. Daar blijven alleen de grove dingen in hangen. Heb jij dat niet met jouw Truus?'
'Wij hebben geen vergiet. Wij gebruiken een zeef.' Ik werd zo moe van de man.
'Daar blijft toch iets meer in hangen', lachte hij.
'Klopt. Ik zal het haar zeggen. Maar als je het niet erg vindt ga ik even verder.'
'Is prima hoor Bart. Ik kom er wel achter.'

'Waar kom je achter?', vroeg ik met een diepe zucht.
'Nou over de dag van het ophalen van het oud papier.'
'O, dat. Ja, dan moet je maar even verder vragen, Jan. Misschien dat Agnes het weet?'
'Hoeft niet. Ik realiseer me net dat als hij volgende week dinsdag niet is geweest, hij waarschijnlijk toch vandaag komt.'

Bart

Copyright Brompot columns en korte verhalen maart 2021


Geen opmerkingen:

Een reactie posten