Totaal aantal pageviews

woensdag 9 maart 2022

Twee vliegen

'Misschien moeten we voortaan in Duitsland tanken, schat', riep ik toen ik de literprijs van ruim twee euro hoorde.

'Misschien moet je wat vaker de auto laten staan', klonk het antwoord.
'En dan?', vroeg ik naar de bekende weg van het "fietspad".
'Op de fiets. Dat zijn dan twee vliegen in één klap.

Ik moest hier even over nadenken. Eén vlieg had ik meteen te pakken, over die andere moest ik wat peinzen. 
'Twee vliegen?', vroeg ik.
'Ja, je spaart benzine en het is goed voor je gewicht. Beweging, Bartje.' 

En daar lag vlieg twee. Uitgeput op de grond.

'Mijn fiets is niet goed meer. Ik denk dat ik eerst een andere moet kopen', zei ik.
'Wat mankeert er dan aan? Hij kan onmogelijk versleten zijn', merkte ze op.
'Iets met de accu? Die is altijd heel snel leeg.'
'Dat komt omdat jij hem op de lichtste stand zet. De luie mannenstand. Dat vreet stroom.'

'Trouwens, je kunt in plaats van met de auto ook gewoon op de fiets naar de WC hoor. Dat redt die accu echt nog wel', lachte ze.

'Schat, ik stam nog uit de tijd van de oliecrisis van vijftig jaar geleden. Ik weet echt hoe ik de auto verantwoord moet gebruiken.' 
'Toen woog je de helft van nu', wist ze.
'Was ik nog niet getrouwd. Dat is de verklaring van die andere helft', zei ik ietwat geïrriteerd.

'Je was te mager', vond ze.
'Kijk, dat kwam dus door die tweede vlieg van jou. En dat risico wil ik nu niet meer lopen.'

Bart






Geen opmerkingen:

Een reactie posten